Plan: | Structuurvisie Lansingerland |
---|---|
Plantype: | structuurvisie |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1621.structuurvisie0210-0001 |
De zuidvleugel van de Randstad bestaat uit een groot aantal economisch belangrijke kernen waartussen veel heen en weer gereisd wordt. Een regionaal spoornetwerk moet de bereikbaarheid in het zuidelijk deel van de Randstad verbeteren en voor meer samenhang in het gebied zorgen. Onderdeel van dit regionale spoornetwerk is station Bleizo op de lijn Den Haag - Gouda. Dit is het punt waar de verlengde Oosterheemlijn vanuit Zoetermeer en het spoor elkaar kruisen.
Station Bleizo is een belangrijke aansluiting voor reizigers uit Lansingerland naar het noordoostelijke deel van de Randstad, vooral voor woon-werkverkeer richting Utrecht. Station Bleizo (bestaande uit Bleizo, Prisma en Hoefweg) wordt het hart van een economisch centrum dat de gemeente Lansingerland in samenwerking met Zoetermeer gaat ontwikkelen.
Transferium
Bleizo wordt een van de belangrijkste verkeersknooppunten van de gemeente, maar ook van de regio. Vanwege de aanhoudende files op de A12 richting Den Haag is het een uitstekende locatie om een groot transferium aan te leggen. Automobilisten kunnen hier vanaf de A12 hun auto parkeren en overstappen op de trein richting grote steden, of op de Oosterheemlijn naar Zoetermeer Forepark.
Uitgangspunten
Bleizo wordt ontwikkeld tot een belangrijke poort voor Lansingerland. Primaire doelstellingen voor de regionale ov-knoop Bleizo zijn: