direct naar inhoud van 7.1 Geluid
Plan: Zorgcentrum Ewoud
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0353.201008IjstzoEwoud-Va01

7.1 Geluid

Beoogde ontwikkeling

Het Ewoud Gasthuis zal worden uitgebreid met 24 appartementen en een AHOED (apotheek en huisartsen onder 1 dak). Woningen en andere gezondheidszorggebouwen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden. Dit onderzoek is verricht door LBP Sight.

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven- bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidhinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen of buiten stedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidhinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de appartementen geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB voor de AHOED 53 dB. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruik gemaakt.

Onderzoek

Het plangebied is gelegen binnen de geluidszone van de Baronieweg, de Beneluxweg en de Hogebiezen. Deze wegen hebben een geluidszone van 200 m, uitgaande van een stedelijke ligging en 1-2 rijstroken.

Conform de Wgh zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h niet gezoneerd. De Jan van der Heydenweg en de mr. Abbink Spainkstraat zijn 30 km/h wegen. Om inzicht te krijgen in de hoogte van de geluidsbelasting, is uit oogpunt van een goede ruimtelijke onderbouwing en ten behoeve van het bepalen van de geluidwerende gevelvoorziening de geluidsbelasting bepaald.

Resultaten gezoneerde wegen

Uit de berekeningen blijkt dat ten gevolge van het verkeer op de Beneluxweg en de Hogebiezen de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet wordt overschreden. Ten gevolge van het verkeer op de Baronieweg bedraagt de maximale geluidsbelasting aan de gevels van de appartementen 54 dB. Hiermee wordt de voorkeursgrenswaarde overschreden, de uiterste grenswaarde echter niet. De geluidsbelasting aan de gevels van de AHOED bedraagt nergens meer dan 48 dB.

Maatregelen

De geluidsbelasting aan de gevels van de geluidsgevoelige bestemmingen kan worden gereduceerd door maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied.

Er is een aantal maatregelen aan de bron denkbaar. De eerste mogelijkheid zou het beperken van de verkeersomvang, het wijzigen van de snelheid of van de samenstelling van het verkeer kunnen zijn. De Baronieweg betreft een (doorgaande) ontsluitingsweg waar een goede doorstroming van het verkeer gewenst is. Het verlagen van de intensiteit en maximumsnelheid is dan ook niet mogelijk vanwege praktische bezwaren.

Een andere maatregel aan de bron is het toepassen van een ander wegdektype. Het aanbrengen van een stil wegdek geeft bij een snelheid van 50 km/h een afname van het geluid van 3 tot 4 dB. De aanleg van een beperkte lengte stil wegdek is veelal vanuit beheers- en onderhoudsoverwegingen niet wenselijk.

Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidsschermen zijn niet wenselijk in verband met de stedenbouwkundige en architectonisch ongewenste barrière. Tevens kunnen zich verkeersgevaarlijke situaties voordoen nabij de kruisingen. Bovendien is het realiseren van een gesloten geluidsscherm langs de rotonde praktisch onmogelijk.

Geconcludeerd kan worden dat redelijkerwijs geen maatregelen mogelijk zijn om de geluidsbelasting te reduceren of dat maatregelen daartoe op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, landschappelijke, verkeerskundige, vervoerskundige of financiële aard stuiten. Daarnaast overschrijdt de geluidsbelasting de uiterste grenswaarde niet.

Resultaten gedezoneerde wegen

De maximale gecumuleerde geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de 30 km/h wegen bedraagt 61 dB (zonder aftrek artikel 110g Wgh).

Cumulatie

In de Wgh is aangegeven dat bij de besluitvorming rond hogere grenswaarden ook cumulatie in acht dient te worden genomen. Om die reden is de cumulatie van de geluidsbelasting als gevolg van alle wegen binnen het plangebied inzichtelijk gemaakt. Conform de regels voor cumulatie zijn de volgens artikel 110g Wgh toegestane correcties niet toegepast.

De maximale gecumuleerde geluidsbelasting bedraagt 61 dB. Op basis van deze geluidsbelasting bedraagtde minimale vereiste geluidwering ten hoogste 28 dB (61-33) voor de appartementen en 33 dB (61-28) voor de AHOED.

Conclusie

Geconcludeerd kan worden dat verdere maatregelen niet mogelijk zijn om de geluidsbelasting te reduceren ten gevolge van het verkeer op de Baronieweg. De gecumuleerde geluidsbelasting staat het verlenen van hogere grenswaarden niet in de weg. Er dient dan ook een verzoek tot vaststelling van hogere waarden te worden gedaan. Een en ander is vastgelegd in tabel 7.1.

Tabel 7.1 Ontheffingswaarden

aantal appartementen   laag   ontheffingswaarde   geluidsbron  
1 - wnp 271/272   2e bouwlaag   49 dB   Baronieweg  
1 - wnp 273/274   2e bouwlaag   54 dB   ''  
1 - wnp 275/276/277   2e bouwlaag   53 dB   ''  
1 - wnp 246/278/279   2e bouwlaag   52 dB   ''  
1 - wnp 271/272   3e bouwlaag   50 dB   ''  
1 - wnp 273/274   3e bouwlaag   54 dB   ''  
1 - wnp 275/276/277   3e bouwlaag   53 dB   ''  
1 - wnp 246/278/279   3e bouwlaag   53 dB   ''  
1 - wnp 271/272   4e bouwlaag   50 dB   ''  
1 - wnp 273/274   4e bouwlaag   54 dB   ''  
1 - wnp 275/276/277   4e bouwlaag   53 dB   ''  
1 - wnp 246/278/279   4e bouwlaag   54 dB   ''  

De betreffende hogere waarden zullen in het kadaster worden vastgelegd.